ROMSKÝ ŽÁK VE ŠKOLE - specifika romské minority ve vztahu ke vzdělávání

Anotace:

    • úvod
    • historie Romů – specifika tradiční romské kultury (původ, jazyk, řemesla, náboženství, lidová slovesnost, hudba…)
    • současná romská komunita a rodina – stav po roce 1989
    • komunikace a spolupráce s rodinou romského žáka – základy efektivní komunikace, možné problémy a jejich řešení
    • psychologické zvláštnosti osobnosti romských žáků
    • sociálně znevýhodněný žák v českém školství – legislativní ukotvení, systém podpůrných opatření (AP, IVP, IVýP atd.), spolupráce s dalšími institucemi
    • romské dítě ve škole – nejčastější problémy – adaptační a výukové obtíže, jazyková bariéra, deficity dílčích funkcí a jejich náprava, vhodné metody práce, vhodná podpora silných stránek a svébytné identity romských žáků
    • sociální dovednosti učitele a hry k rozvoji sociálních dovedností žáků
    •  integrace romských dětí s pomocí individuálního vzdělávacího plánu a s možností využití pedagogické asistence
    • život v sociálně vyloučené lokalitě – specifika SVL, prevence sociálně patologických jevů, krizová intervence
    • postřehy a otázky účastníků, diskuse
    • závěr, evaluace