Šikana ve škole
Anotace:
· vymezení základních pojmů šikana x teasing (škádlení)
· základní charakteristika šikanujícího chování – převaha síly (fyzické, mentální, množstevní, mocenské, psychické), nepříjemnost útoku, dlouhodobost x krátkodobost útoku
· směry šikany – žák – žák, učitel – žák (scénář docility, racionality a skupinové hlouposti), žák – učitel, rodič – učitel, učitel – rodič, učitel – učitel – rozbor mobbingu
· vývojová stádia šikany
· ostrakismus – psychická šikana – typické projevy, chování agresorů, obětí, kolektivu, možnosti řešení
· fyzická agrese a psychická manipulace – projevy fyzické agrese, psychická manipulace verbální a neverbální, typické projevy, chování agresorů, obětí, kolektivu, možnosti použití metody usmíření
· vytváření jádra – pyramida šikanování, vytváření vůdcovské skupiny, její vliv na kolektiv, typické projevy, chování agresorů, obětí, kolektivu, možnosti použití metody vnějšího nátlaku
· vytváření norem – typické projevy šikany v tomto stádiu, chování agresorů, obětí, kolektivu, možnosti použití metody vnějšího nátlaku, spolupráce s Policií ČR, OSPOD, mopedem, apod.
· totalita neboli dokonalá šikana – zvrat v chování agresorů a obětí – možnosti řešení
· varovná místa šikany – třída, šatna, WC, chodby, skrytá místa ve škole, ostatní místa související se školou – možnosti zásahů ze stran pedagogů
· efektivní strategie, jak s dítětem mluvit, jak reagovat
· prevence vzniku patologického chování
· analýzy případových studií
· diskuze